satu kehilangan


12 Julai 2001,lebih kurang pkol 12 tgh hari.aku form 1.ngah PE(physical education) kat gym.tiba2 ade announcement dari ofis sekolah.sume dalam gym diam. “perhatian kepada Nor Ain Hidayah Mahmud dari tingkatan 1 Setia,sila ke  pejabat sekolah sekarang juga” sume kwn2 pandang aku.aikk..apsal lak ekk.takot jugak.jarang student kena panggil time school hours ni.pegi pejabat sekolah lak tu.aku pon tros pegi.x ingat sape yg teman aku mase tu.dalam kepala asek pk “pasal ape ni ekk?”sampai je kat pejabat.cikgu sharifah asmak tros plok aku.eh2,laen macam je ni.then dia ckp “ain banyak2 bersabar ek.tadi dapat panggilan,ayah ain tengah sakit tenat sekarang” (sebenarnye arwah abah dah xde mase ni,tapi diorang takot aku jadi x tentu arah).macam nak luluh jantung aku.mase tu jugak tros meraung.diorang suruh aku balek bilik,pegi packing baju sket pastu cikgu khairun(my peberet teacher ever) ngan mak iti (org lam STf) teman aku balek pahang naek teksi.sampai kat stesen bas larkin,nak pegi kat tempat teksi,tibe2 nampak cikgu faridah dari jaoh melambai2 kat ktorang.dia offer nak anta sampai Pahang.dalam keta,aku nanges je.diorang soh makan,aku x rase nak makan.rase nak cepat sampai umah je.memang laju cikgu faridah bwk.dia parking kat masjid.aku tgk orang ramai.aku lari dari masjid sampai ke beranda umah,(umah aku depan masjid),kak ina (cousin aku) tros plok aku.dia nanges trok.dia ckp sabar laaa.aku msok dalam umah dan tgk sekujur badan berselimut penoh ngah terbaring.clueless.speechless.rase nak pitam.akak aku dgn mata da xley nak bukak dtg plok aku.dia teresak2 ckp abah da tinggal kita.aku g bilik air,amek wuduk,bace yasin kat sebelah abah.tersedu sedan aku bace sambel nanges.kenapa abah pergi?kenapa tinggal kami?sampai mase nak kebumikan,dengar ustaz omar bace talkin,bertambah laju air mata ni.lepas pemergian abah,dekat sebulan umah aku x on TV n radio.sebulan jugak mak aku x tido.dia rase sepi.rase sunyi.mengalir air mata mak setiap kali bercerita pasal arwah abah mase tu.abah meninggal kat sekolah.mase tengah mengajar.tiba2 abah tumbang.heart attack.abah memang ade asma/lelah dari kecik lagi.sakit keturunan.abah tgh ajar tilawah al quran mase tu.surah yg abah tulis kat board tu cerita pasal syurga dan neraka.ain x ingat surah ape.(ustazah zaleha translate kat ain mase ain g sekolah tgk tempat abah jatuh).abah,ain rindu mase kecik2 dulu.masa abah suruh pijakkan belakang abah.sapukan minyak panas.carikan uban abah.sehelai uban abah bagi seposen.ain selalu tipu time kira uban yg ain cabot.sebab uban abah mase tu x byk.susah nak cabot lagi2 time rambot abah pendek.cepat je da ckop 100 sebab ain nak dapat singgit.ain mintak maaf abah.tipu camtu xpe kan abah?abah jgn simpan dalam hati ye.abah suke makan sup sayur n air peberet abah ofcos teh panas.abah selalu soh ain watkan air teh tok abah.alaa abah..mase tu baru darjah 5,mane nak reti.kalo abah ade lagi,abah suruh ain wat skang,kompem abah suke.ain  da expert wat air teh cam mak.kan mak kan.hehe.abah, almost 10 tahun abah tinggalkan kami sekeluarga.mak pon da ade orang baru.mak selalu cakap doakan abah.nanti kat akhirat,mak x dapat jumpe abah da.sebab mak da kawen.ikatan mak ngan abah da terputus.cume anak2 je x terputus ikatan.sedih bila dengar ape mak cakap tu.ain harap dapat jumpe abah nanti.dapat plok abah macam mase ain kecik dulu.dapat mintak maaf kat abah.dapat bagitahu abah yg ain terlalu kecewa dengan kehidupan ain sekarang.AIN SAYANG ABAH.SEMOGA ABAH DITEMPATKAN DI KALANGAN ORANG2 YG BERIMAN.AL-FATIHAH UNTUK  ARWAH MAHMUD BIN AHMAD.DI MANA KAN KUCARI GANTI,SERUPA DENGAN MU…..

5 comments:

CHIPS said...

sedih

++sang wada++ said...

sedihlah ain...ain,apa pon KUAT taw..ainkan powerpuff gurl..!hehe

Anonymous said...

sedih jugak.
tapi be strong k!

Anonymous said...

sedih bce entry kali nie...
strong my dear..

a.for.anis. said...

al fatihah. semoga arwah ditempatkan bersama org2 beriman..